Laat anderen doen wat jij niet leuk vindt, waar je niet zo goed ik bent en wat je energie kost. Delegeer, besteed taken uit aan collega’s of andere partijen als je zelfstandige bent. Automatiseer zoveel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van templates (sjablonen) die je iedere keer weer kunt gebruikten. Sla deze wel op een goede manier op zodat je ze snel terug kunt vinden. Beetje jammer als je daar dan weer veel tijd aan kwijt bent. De tijd dat het je oplevert kun je besteden aan dat waar jij wel blij van wordt. Tenminste, ik word zelf niet gelukkig templates maken en ander computergedoe. Daar heb ik een IT man voor.
Je hoeft niet alles waar jij verantwoordelijk voor bent, zelf uit te voeren. Veel mensen vinden dit nog best lastig. Vooral bij zelfstandigen is dit herkenbaar. Zij zijn goed in hun vak en op het moment dat ze zelfstandig ondernemer worden, zijn ze ineens geen specialist meer maar generalist.
Vaak kun je of moet je zelfs een taak aan iemand anders uitbesteden. Als je hier efficiënt mee omgaat ben je veel productiever en bespaar je veel tijd. Natuurlijk kost dat wat maar kijk vooral naar wat het je oplevert.
Denk goed na over wat jij liever niet zelf doet, wat je energie kost en of je dat kunt uitbesteden. Je moet ook investeren om succesvoller te worden. Neem dat van mij aan. Ik zit op mijn geld en raak al in de stress zodra mijn spaargeld onder een bepaalt bedrag komt. En ook ik snap dat dat niet werkt en investeer. Dus als ik het kan, kan jij het ook.
Probeer maar eens. Kies één taak om mee te beginnen. Vele kleine stapjes maken ook een hele grote stap.